سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتاق تمیز cleanroom چیست؟

منظور از اتاق تمیز این است که بستری کاملا بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی داشته باشیم. داشتن این اتاق ها در صنعت های دارویی، الکترونیکی، غذایی، بیمارستان، میکرو الکترونیک و مانند این ها بسیار پر کاربرد است زیرا که وجود گرد و خاک و غبار در چنین محیط هایی در روند اصلی کار اختلال ایجاد خواهد کرد و کیفیت کار را پایین خواهد آورد. بنابراین کنترل میزان گرد و غبار، ذرات معلق، بخار های شیمیایی، میکروب های هوازی و غیره در چنین محیط هایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فروش پروفیل آلومینیوم برای این اتاق ها برای دو مدل از ساندویچ پنل های 40 و 60 بیشترین کاربرد را دارد که با استفاده از آن ها اتاق کاملا آب بند و عایق می شود که مهین غدیر پروفیل های لازم برای ساخت درب، چهار چوب و پنجره در clean room ها را در اختیار شما قرار می دهد.

اجزای اصلی به کار رفته در اتاق تمیز چیست؟

  1. دیوار: باید از جنس ساندویچ پانل و یا شیشه هایی مخصوص باشد.
  2. درب و پنجره: ساخت این اجزا بسیار مهم و حساس است زیرا باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و از همه مهم تر باید به طریقی باشد که از تجمع و ورود آلودگی به داخل آن ها جلوگیری به عمل آید. برای ساخت این انواع با مهین آلومینیوم در تماس باشید.
  3. کفپوش: کف پوش باید عاری از هر گونه بر آمدگی و تو رفتگی باشد زیرا در غیر این صورت مکان مناسبی برای رشد میکروب و تجمع آلاینده ها می شود. بنابراین باید دارای ویژگی های آنتی استاتیک، آنتی باکتریال و مانند این ها باشد.
  4. کنج: در محل هایی که اتصال دیوار به سقف، دیوار به دیوار و دیوار به کف انجام شده است باید از پی وی سی و یا آلومینیوم استفاده کرد که از انباشته شدن آلودگی جلوگیری شود.
  5. تهویه: اجزای اصلی برای انجام این کار: هواساز، کانال، فن فیلتر یونیت و فیلتر باکس است که هوایی کاملا بهداشتی باید در اتاق جریان پیدا کند.
  6. سایر: تجهیزات استیل، دوش هوا، پس باکس و غیره از دیگر تجهیزات ضروری این اتاق ها هستند که این وسیله ها با توجه به کاربردی که clean room ها باید تهیه و استفاده شوند.

ویژگی اتاق تمیز از نظر کارایی چیست؟

یک اتاق تمیز مناسب باید از کارمند و قطعه ها به خوبی محافظت کند.

  1. مراقبت از کارمند ها: کارمند باید در حین کار در این اتاق ها از هرگونه خطر مانند خطر مواد شیمیایی و مانند این ها در امان باشد.
  2. مواظبت از قطعات: باکتری ها و آلودگی ها نباید بتوانند که به مواد کار و قطعه های استفاده شده ما نفوذ کنند.