سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمپلنت دیجیتالی

دوران رادیولوژی در اواخر قرن 19 وقتی که ویلیام رونتگن اشعه ایکس را کشف کرد که در نهایت منجر به تکنیک های کلینیکی جهت ارزیابی ساختار های آناتومیک داخلی شد، شروع شد. ولی فقط تهیه تصاویر دو بعدی از ساختار های مینرالیزه (مثل استخوان) ممکن بود. در سال 1979 مهندس انگلیسی به نام هانسفیلد که مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد متدی را پایه ریزی کرد که امکان تهیه تصاویر سه بعدی را می داد، این تکنولوژی در ابتدا توموگرافی کامپیوتری نامیده شد که حدودا 100 برابر حساس تر از روش های قدیمی رادیوگرافی بود و اجازه بررسی بافت نرم (مثل عضلات) را هم به پزشکان می داد.

Surgical navigation

اوایل که ایمپلنت اختراع شده بود در هر جا که استخوان وجود داشت ایمپلنت گذاشته می شد (یعنی برای استخوان موجود) به مرور زمان متخصصین ایمپلنت به این نتیجه رسیدند که این روش اشتباه است و باید ایمپلنت را بر اساس روکش مناسب جایگزین کنند.

ایمپلنت گذاری بر اساس نیاز روکش آن در آینده دارای مزایایی می باشد:

  1. زیبایی.
  2. ثبات درازمدت بیشتر.

ایمپلنت گذاری بر اساس روکش (و نه بر اساس استخوان موجود) باعث می شود بتوانیم روکش ها را به صورت پیچ شونده قرار دهیم تا در همان زمان که بخواهیم بتوانیم آن را خارج و تغییر دهیم.

در مواردی که روکش ها پیچ شونده نیستند و با سمان چسبانده شوند دارای مشکلات زیادی می شوند من جمله:

  • وارد شدن اضافات سمان (چسب ) بدرون لثه و ایجاد التهاب.
  • در موارد نیاز به درآمدن روکش باید آن را برید و خارج کرد

ایمپلنت گذاری با گاید (هدایت شونده با کامپیوتر) دارای مزایای زیادی من جمله:

  • حفظ فواصل میان ایمپلنت های مختلف.
  • عمق مناسب ایمپلنت.
  • جایگاه مناسب ایمپلنت.
  • فواصل مناسب میان ایمپلنت دندان ها.

که تمام این فاکتور ها از قبیل درون نرم افزار بررسی و طراحی می شوند.

شرکت علمی کلمبیا و شرکت بلژیکی چه تحولی در ایمپلنت گذاری ایجاد کردند؟

در سال 1988 شرکت علمی کلمبیا یک نرم افزار سه بعدی را معرفی کرد که می توانست تصاویر رادیوگرافی سه بعدی را به صورت برش های مقاطع عرضی ارائه کند. اولین ورژن نرم افزار SIMplant نام داشت که در سال 1993 توسط گروه علمی کلمبیا ارائه شد. این نرم افزار اجازه قراردهی ایمپلنت به صورت مجازی درون فک بیمار در کامپیوتر را می داد که بدین ترتیب تمام نواقص و احتمالا تقبل از جراحی روی بیمار به صورت مجازی مشخص می شد.

در سال 2002 یک شرکت بلژیکی به نام (Materialise) تکنولوژی انتقال این اطلاعات از نرم افزار توسط یک راهنما (guide) را معرفی کرده بدین ترتیب با گاید تهیه شده امکان دریل و جایگذاری ایمپلنت به همان ترتیبی که از قبل به صورت مجازی انجام شده بود به وجود آمد. بدین ترتیب اکثر خطاهای انسانی در لحظه جراحی حذف می شود.

کاشت ایمپلنت فوری خود را به دکتر آریام بهترین متخصص ایمپلنت در تهران بسپارید.