سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاشت ایمپلنت در افراد دارای پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماران سیستمیک همراه با کاهش تراکم استخوان ها می باشد که بر روی استخوان های فک تاثیر گذار است. در این شرایط میزان متابولیسم استخوان بالا می رود ( میزان تحلیل از تشکیل استخوان پیشی می گیرد ).

 

در بانوان پس از یائسگی به کرات دیده می شود که باعث شکنندگی استخوان ها می شوند. پوکی استخوان ها به دو نوع استئوپنی و استئوپروز ( osteopenia / Osteoporosis ) تقسیم می شوند. در استئوپنی شدت تحلیل استخوان به اندازه استئوپروز نیست. برای کاشت ایمپلنت به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

تشخیص استئوپنی و استئوپروز از یک دیگر

برای تشخیص این دو از هم نیاز به انجام تستی به نام DEXA scan  می باشد که 2 متغیر دارد به نام های:

  1. T-Score: که مقایسه دانستیه ( تراکم ) استخوان شخص با یک شخص هم جنس 30 ساله می باشد.
  2. Z-Score: مقایسه دانستیه ( تراکم ) استخوان با میانگین تراکم اشخاص در همان سن و جنس می باشد.

–         T-Score بزرگ تر از 1?0- : نرمال.

–         T-Score: میان 1?0- تا 2?5- : شخص استئوپنی دارد.

–         T-Score: کمتر از 2?5- : شخص استئوپروز دارد.

طرح درمانی ایمپلنت برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

توجه داشته باشید که پوکی استخوان خطری برای انجام ایمپلنت ندارد و باید طرح درمان مناسب برای این بیماری را طراحی کرد.

  1. سطوح و فرم بهتر ایمپلنت.
  2. استفاده از ایمپلنت های با قطر بزرگ تر و سطوح فعال تر.
  3. آنالیز کیفیت استخوان بیمار.

بنابراین طرح مداوایی که بهترین متخصص ایمپلنت برای این افراد در نظر می گیرد، شامل موارد بالا می باشد. باید بدانید که در میزان بقای ایمپلنت در افراد دارای پوکی استخوان و افراد عادی تفاوتی دیده نشده است ولی میزان تحلیل استخوان در آینده در اطراف ایمپلنت در بیماران دارای پوکی استخوان تا حدودی بیشتر از افراد عادی می باشد.

بیس فسفونات چیست و شامل چه انواعی می شود

بیس فسفونات ها خط اول درمان پوکی استخوان ها هستند و حدود 30 تا 40 سال است که استفاده می شوند ( در بیماری های هایپرکالمی، بیماری های پاژه، انواع سرطان ریه، پروستات، سینه به کار می روند). بیس فسفونات ها جلوی تحلیل استخوان را می گیرند ولی این ترکیبات سال ها در استخوان می مانند و باعث تاخیر در ترمیم زخم می شوند. جراحی در بیمارانی که بیس فسفونات مصرف می کنند، می تواند به عدم بهبودی استخوان منجر شود. بیس فسفونات ها  به نوع خوراکی و وریدی تقسیم تقسیم بندی می شوند که نوع وریدی شامل Zolendronicacid و Pamidronate می باشد.

نوع خوراکی بیشتر از نوع وریدی تجویز می شود که بیشتر در موارد هایپرکالمیا، سرطان های سینه و پروستات و نوع خوراکی برای درمان پوکی استخوان، بیماری پاژه واستئو ژنزیس ایمپرفکتا استفاده می شود و شامل آلندرونات و رزیدرونات تجویز می شوند.

زنان با پوکی استخوان 3 برابر بیشتر از زنان عادی احتمال تجربه از دست دادن دندان را دارند.